Love&Fist – Last Days in Country: Vierdelige rollercoaster

Seayou Records presenteert ons het Oostenrijkse duo Love&Fist dat een combinatie brengt van folk, country en indie. Ze slagen er echter op een natuurlijke manier in om deze fusie van genres samen te laten werken in hun voordeel. Deze slechts 10 minuten durende EP zwenkt van een poppy start naar een grootse maar sobere finish. Met ‘Last Days in Country’ maken Kubizek en Deizenberger een met emotie geladen rollercoaster van een plaat.

Een kruising van folk of country met alternatieve rock is zeker geen nieuw concept, maar alsnog lukt het de heren van Love&Fist om er een eigen stempel op te drukken. Hun sound bestaat uit slag- en tokkelwerk van akoestische gitaren doordrenkt in een zee van atmosferische galm. Een goed gemikte inval van de drums of bas zorgt er daarnaast voor dat het de nummers niet aan opbouw ontbreekt. Dit muzikale kader is echter enkel een toegankelijk lokaas waarmee Love&Fist de aandacht van de luisteraar probeert te veroveren. Het zijn de vocalen die het eigenlijke wapen vormen van de band. Een vast en zekere troef hierbij zijn de emotionele teksten die naar voren geschoven worden met thema’s als het verleden achter je laten, je los vechten van een slechte relatie of thuiskomen na een lange afwezigheid. Door songs te brengen over deze herkenbare kwesties slaagt het duo erin om eender wie aan te spreken. Simpliciteit qua muziek samen met universele topics in de teksten vormen dus de kracht die schuil gaat achter ‘Last Days in Country’.

De EP opent met ‘Wasting Time’, een vrolijke combo van gitaar en drumgeroffel die meteen de aandacht opeist. Opvolger ‘Hometown’ is trager, maar geniet een gelijkaardige sfeer. Een hoog meezinggehalte en refreinen die als een wervelwind door je haren blazen, camoufleren in beide nummers de magere momenten. In ‘Wasting Time’ zijn er de wat inspiratieloos lijkende overgangen waarin een laatste “your wasting my time” verloren lijkt te gaan tussen refrein en verse. In ‘Hometown’ dreigt dan weer een zekere eentonigheid door een gebrek aan variatie. Vervolgens neemt ‘Last Days in Country’ een bocht richting een meer melancholische klankkleur. ‘Behind The Times’ schittert in het duister en grijpt je van de eerste tot de laatste seconde bij de keel. Zonder enige twijfel vormt dit keerpunt de climax van het album. De EP komt tot een einde met het toepasselijk getitelde ‘Say Goodbye’, een wondermooie waas over afscheid en hoe je moet doorzetten na het verdriet hierbij. Een minimale muzikale begeleiding accentueert de gevoelige lyriek en nostalgische sfeer waarmee Love&Fist een integere band smeedt met de luisteraar.

‘Last Days in Country’ is een veelzijdige EP geworden die je aanvankelijk wakker schudt met aanwakkerende indiefolk om vervolgens een gloed van somberheid over je heen te werpen. In die laatste gemoedstoestand komt de ware kracht van Love&Fist naar boven die schuilt in de intieme sfeer waarin ze hun nummer overbrengen. Een band die zeker nog kan groeien in hun energieke songs, waar ze in de rustige al duidelijk op het juiste pad zitten. Kortom, de ideale soundtrack om rond een kampvuur weg te zakken.

Love&Fist website

EP verdeeld door Rough Trade