M+A – These Days: boeiende maar gevoelloze genreblend

door Thomas Konings

Twee jaar geleden charmeerde het Italiaanse duo M+A ons met ‘Things.Yes’, een verzameling levenslustige popliedjes die speels, zomers en niet te serieus klonk. Nu brengen Michele en Alessandro de opvolger ‘These Days’ uit, waarop de twee ons meer zonovergoten, electro-akoestische snoepjes beloven, zij het op een impressionantere manier gebracht.

ma these days

Het lijkt erop dat M en A graag de eerste leerlingen van Daft Punks Random Acces Memories-school zouden zijn. De Italianen benadrukken maar al te graag dat ze beïnvloed werden door de Franse elektronicameesters en trachten naar eigen zeggen ook emoties over te brengen via dance-muziek. Ondanks enkele gelijkenissen die hieruit voortkomen – de eightiesinvloed, het warme geluid – kan je M+A muzikaal gezien toch moeilijk vergelijken met Daft Punk. ‘These Days’ is immers nog minder elektronisch dan zijn voorganger en neigt vaak nog het meest naar indiepop, al is het lastig een etiket te kleven op deze interessante genreblend. Dat is meteen ook de grootste verdienste van deze langspeler: de band slaagt erin zonder enige hoogdravendheid verfrissende popmuziek te brengen.

We krijgen echter de indruk dat Michele en Alessandro te veel de focus gelegd hebben op het combineren van verschillende stijlen en er daarbij niet in geslaagd zijn enige ziel in de plaat te steken. Het lijkt ons niet toevallig dat ‘When’ de eerste single van dit album is, met z’n tropische sound en ongedwongen vrolijkheid die doet denken aan het oudere materiaal van de groep. De meeste andere nummers zijn immers logge gevaartes, omdat ze te veel geperfectioneerd werden of de ambities te hoog lagen.

‘These Days’ mist wat de debuutplaat ‘Things.Yes’ zo aangenaam maakte: de dartelheid, de onschuld en de spontaniteit. Daarnaast ontbreekt het de cd ook aan emoties, die de groep nochtans wel via dit album probeerde uit te drukken. Daartegenover staat dat M+A hier tijdens hun zoektocht naar een eigen geluid wel interessante experimenten laat zien en toch steeds poppy en toegankelijk blijft klinken.

M+A live zien kan binnenkort in Gent (Glimps, 13 + 14.12, info & tickets).

Website M+A

Album verdeeld door Konkurrent