Michael A Grammar – Michael A Grammar: wandeling zonder duidelijke koers

door Rana Cools

Clémentine Blue, Frankie Mockett, Joel Sayers en John Davies vormen samen Michael A Grammar, naar een liedje van Broadcast. Ze omschrijven zichzelf als “the alien lovechild of too many sunny weekends spent indoor listening to Joy Division and Radiohead records”. Dat kan tellen als introductie van een nieuwe band, en wij waren dan ook benieuwd naar wat ze ons te bieden hebben.

Op het debuutalbum verzamelde het viertal de nummers die eerder op hun ep’s ‘Vitamin easy’ en ‘Random easy’ stonden, waarna ze nog vier splinternieuwe liedjes produceerden en aan het lijstje toevoegden. Fans van de groep zullen dan ook eerder teleurgesteld zijn; zeker op een eerste lp verwacht je dat alles uit de kast wordt gehaald, en Michael A Grammar lijkt er zich op dat punt nogal gemakkelijk van af te hebben gemaakt.

Met ‘Upside down’ begint de plaat relatief rustig, maar ze gaat stevig verder met ‘All night afloat’ waar we zelfs een zekere toon van agressie in terugvinden. ‘The day I come alive’, met veel ah’s als climax in het refrein, zou dan weer een betere opener geweest zijn. De lange intro van het nummer lijkt, net als de aanloop naar ‘The way you move’ zo uit een documentaire over het heelal gehaald te zijn geplukt, en doet hun zelfverzonnen bijnaam ‘alien lovechild’ alle eer aan. Verder horen we stukjes shoegaze en psychedelische rock.

Het naamloze debuut van Michael A Grammar is niet slecht voor een jonge band, maar het aantal uitstekende songs is op één hand te tellen. Doorheen het album voelen we ons alsof we een wandeling aan het maken zijn; langsheen het voordien uitgegeven werk, maar ook langs verschillende paden die de jongens willen bewandelen. Alleen weten we nog niet goed welke koers ze hebben uitgestippeld.

Michael A Grammar Facebook

Album verdeeld door Konkurrent