School of Language – Old Fears: lessen van Wolfgang

door Matthias Desmet

In een beruchte scene uit de film ‘Amadeus’ heeft keizer Jozef II net de première van Mozarts opera ‘Die Entführung aus dem Serail’ bijgewoond. Als reactie op het stuk werpt zijne majesteit de componist een venijnig zinnetje toe: “Too many notes”. Wolfgang Amadeus repliceert laconiek: “There are just as many notes, as are required.”

Kreeg David Brewis soms de opmerking dat het er op zijn (uitstekende) debuutplaat als School of Language of op zijn twee vorige platen met zijn broer, onder de naam Field Music, te druk aan toe ging, dan weet hij op zijn tweede album als School of Language een perfect evenwicht te vinden tussen schaarste en rijkdom. Er zijn inderdaad net zoveel noten als er nodig zijn. Vreemde kronkels zijn hier ingeruild voor aanstekelijke melodieën. Het resultaat bevat 35 heerlijke minuten pop, geworteld in gladde funk en het betere hitparadespul van de jaren 80, de gulden snede vertaald in 10 liedjes, die even uitgebalanceerd zijn als het Bauhaus-gebouw op de hoes.

‘Old Fears’ luistert dus zalig makkelijk weg. Sommige fans zullen dit misschien betreuren en het bochtige parcours van Field Musics terecht bejubelde en in 2012 voor een Mercury prijs genomineerde ‘Plumb’ missen. Maar zij die heimwee hebben naar Brewis’ avontuurlijkere uithalen kunnen we enkel aanraden wat beter te luisteren. Deze zanger is zijn experimentele streken niet kwijtgespeeld. Neem nu het titelnummer: een eigenaardig instrumentaaltje dat uit een ambientplaat uit de jaren zeventig lijkt weggelopen. Let ook op de getormenteerde teksten waarin Brewis terugkijkt op zijn getroubleerde adolescentenleven. Onder de glanzende poplaag lonkt bittere weemoed. De plaat eindigt met het elegische ‘You kept yourself’ dat ons inclusief soulvolle sax uitgeleide doet, een subtiele uppercut. We hebben zowaar naar een conceptplaat over jeugdtrauma’s, communicatiemoeilijkheden en groeipijnen zitten luisteren.

‘Old Fears’ is een complexloze plaat geworden die geen moeite doet om krampachtig uit de band te springen, maar de luisteraar gewoon oerdegelijke muziek voorschotelt. Daardoor dreigt dit pareltje, in de overweldigende muziekstroom van tegenwoordig, onder de radar te blijven. Laat ‘Old Fears’ daarom niet aan je voorbij gaan.

School of Language heeft voorlopig geen concerten gepland in België of Nederland.

School Of Language Facebook