Shana Falana – In The Light: ontgoochelend

Shana Falana uit Brooklyn, New York mixt dream pop met shoegaze. Stop me if you think you heard this before, om The Smiths maar eens te quoten. Gelukkig toeren bands vaak, anders was Brooklyn tegenwoordig overbevolkt met acts die dream pop en shoegaze mixen. Om maar te zeggen dat de lat verdraaid hoog ligt voor artiesten die dit soort muziek uitbrengen.

Met ‘In The Light’ schenken ze ons hun debuut EP’tje. Het zes songs tellende kleinood werd in eigen beheer uitgebracht en moet hier in Europa voor enige naamsbekendheid zorgen. Het begint alleszins veelbelovend: ‘Dizzy Chant’ start als een hypnotiserend nummer, met een glansrol voor de bezwerende gitaren. Helaas houden ze hetzelfde tempo voor net geen vijf minuten aan, zonder zich om teksten te bekommeren. Wat goed begon eindigt in een kleine ontgoocheling.

Het is pas bij ’Light The Fire’ dat zich een niet te missen vergelijking opdringt. Die gitaren, die zang en sfeer, we hebben dat al eens gehoord. Het kostte ons een volledig kerstgetint lied (die belletjes op de achtergrond) om het uit te vogelen, maar deze groep heeft de mosterd duidelijk bij Warpaint gehaald. Alleen halen ze niet hetzelfde niveau. Dat blijft ook zo. Na het veel te lange ‘Light The Fire’ volgt ‘Tragic’, een nummer waar zo weinig vaart in zit dat je rustig de tijd hebt om het artwork te bestuderen. En het is nooit een goed teken als het hoesje stukken boeiender is dan de muziek.

Maar wij gaan altijd op zoek naar een lichtpuntje. En, oh ironie, dat lichtpuntje heet ‘In The Light’. Het zou zelfs niet misstaan op het nieuwe Warpaint-album. Het heeft wat de vorige drie liedjes misten: spanning. Ook ‘U.R. Everything’ kan ons bekoren: fijne popsong, niets op aan te merken. Afsluiter ‘Yeah Yeah’ neemt ons dan helaas weer terug naar de eerste (en saaiere) versie van Shana Falana. We kunnen er ook niet aan doen, maar als tekst enkel “yeah yeah” gebruiken, het is ons wat te weinig.

Shana Falana slaagt er niet in zich te onderscheiden van de rest in zijn genre. We zeiden het al, de lat ligt erg hoog, maar ze komen zelfs na meerdere luisterbeurten niet in de buurt van die lat. Meer nog, na het luisteren van ‘In The Light’ hoop je vooral dat de nieuwe Warpaint niet meer te lang op zich laat wachten in plaats van nog een seconde aan Shana Falana te denken. Met slechts twee nummers van de zes die de moeite zijn valt deze release simpelweg te licht uit. Europa gaan ze hier in elk geval niet mee veroveren.

Shana Falana website