Six. by Seven – Love and Peace and Sympathy: spacerock met een extra dromerig kantje

Love, peace en sympathy: die drie mooie gedachten vormen samen de titel van het nieuwe Six. by Seven-album, het eerste werk van de band sinds 2007 en ook de eerste langspeler samen met Steve Hewitt, de voormalige drummer van Placebo. Hoewel de groep al sinds de jaren 90 muziek maakt, zijn ze nooit echt kunnen doorbreken tot een groot commercieel succes. Toch houdt dit de Britten niet tegen prachtige platen te maken. Ook hun jongste hoort weer thuis in die categorie.

De komst van Steve Hewitt betekent echter geen grote stijlverandering. De band breit verder met de gouden draadjes die de vorige releases deden fonkelen. Beginnen doen ze met ‘Change’, ook al is die verandering er dus niet. Toch is dit geen storend element op ‘Love and Peace and Sympathy’. Wat opvalt is de lengte van de nummers. De meeste songs zijn episch, langgerekt en halen de acht minuten. Dit zorgt steeds voor een mooie opbouw, de liedjes zweven als het ware in een atmosfeer die wordt gecreëerd door de herhaling en dromerige vocals.

Enkel in ‘Truce’ krijgen we de invloed van de nieuwe drummer te horen. Het nummer kruipt zich dreigend een weg naar de onvermijdelijke uitbarsting van emoties op het einde. Als je ‘Truce’ hoort, denk je maar één ding: dit wil ik live horen. ‘Crying’ is dan weer een mix van psychedelica met scherpe popkantjes. Soms weet je niet zo goed wat te denken. Ook de lyrics lijken dit te verwoorden; “I don’t want to love you/ I just stumble every time”. Six. by Seven kan je nog het best omschrijven als een mix van My Bloody Valentine en de meer epische en tragere nummers van Jimmy Eat World (denk ‘23’, ‘Polaris’) en af en toe een heel klein vleugje Britpop.

We kunnen besluiten dat ‘Love and Peace and Sympathy’ een oerdegelijke plaat is. Six. by Seven brengt je exact wat hun fans verwachten: spacerocky songs met een extra dromerig kantje. Het blijft echter een gemiste kans om iets vernieuwends toe te voegen aan hun oeuvre en de luisteraar te verrassen.

Six. by Seven speelt binnenkort nergens in de buurt maar kijk zeker af en toe eens op de website van de band voor updates.

Verdeeld door Suburban