Release Radar 08/05: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Martijn Bas

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Blake Mills – Mutable set

Door samenwerkingen met onder meer Perfume Genius, Stephen Malkmus en Weyes Blood wist deze producer/sessiemuzikant uit LA al z’n strepen te verdienen, maar vanaf vandaag kan je volledig nieuw werk van hem aanhoren – zijn vierde plaat alweer. De single ‘Vanishing twin’, een collaboratie met Cass McCombs, deed onze verwachtingen alvast de hoogte ingaan. (Martijn)

Buscabulla – Regresa

‘Regresa’ is het langspeel-debuut van Buscabulla, een getrouwd stel afkomstig uit Puerto Rico. Hoewel het duo al jaren gevestigd was in New York, keerden ze terug naar hun eiland van afkomst, nadat orkanen er lelijk huis hielden in 2017. Bijgevolg baadt hun groovy indiepop zowel in het Puerto-Ricaanse zonlicht, als in politieke onrust die er over het eiland heerst. (Martijn)

Filibuster – Future anachronisms
Eigenlijk al sinds 5 mei te beluisteren, maar mocht niet in ons lijstje ontbreken. Het lawaaierige debuut van deze Antwerpenaren omvat zowat alles wat goed we goed vinden in rockmuziek en werd opgenomen met Bert Vliegen, die de productie voor z’n rekening nam. (Martijn)

Hayley Williams – Petals for armor

Sinds de start van Paramore in 2004 kon frontvrouw Hayley Williams zich geen leven naast de band voorstellen, laat staan een muzikale carrière. Na vijf studioalbums – waaronder ‘After laughter’ uit 2017 – was het tijd voor een pauze. Williams bevond zich in een zee van tijd dus begon ze nummers te schrijven. Het drong pas laat door dat dit de aanzet was van haar eerste soloplaat ‘Petals for armor’. (Guillaume)

I Break Horses – Warnings

Het derde album van deze Zweedse indie-band kwam op een hele andere manier tot stand dan z’n twee voorgangers. De songs op ‘Warnings’ waren oorspronkelijk sfeervolle soundscapes die fungeerden als een denkbeeldige soundtrack voor Maria Lindéns favoriete films, maar ineens voelde ze de drang om er vocalen aan toe te voegen en pas toen had ze het gevoel dat ze eigenlijk muziek aan het schrijven was voor I Break Horses. Zes jaar zit er tussen deze langspeler en de vorige, dus de verwachtingen zijn best hooggespannen. (Martijn)

Kehlani – It was good until it wasn’t

‘It was good until it wasn’t’ is het nieuwste werk van zangeres Kehlani. Ondertussen heeft ze een dochtertje en is ze duidelijk volwassener geworden. Ze verrast ons met gedurfde, subtiele en zeer expressieve R&B tracks, in samenwerking met onder andere James Blake en Jhené Aiko. Dit is een nieuw hoofdstuk in de muzikale carrière van Kehlani en het resultaat mag er zijn. (Karel)

Mark Lanegan – Straight songs of sorrow

Op ‘Straight songs of Sorrow’ horen we Mark Lanegan in een retrospectieve bui. De zanger heeft net zijn autobiografie ‘Sing backwards and weep’ uit en het nieuwe album draagt de sporen van al dat graven in het eigen verleden. Voor zijn twaalfde album verzamelde Lanegan een een keur aan muzikanten rond zich waaronder Warren Ellis, John Paul Jones, Greg Dulli en Ed Harcourt. De atmosferische single ‘Skeleton key’ geeft Lanegan’s korrelige stem de ruimte om de song tot leven te laten komen.  (Frederik L)