Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Af en toe twijfelt een mens al eens aan de zekerheden in het leven, maar dat talentenvijver Gent z’n muzikale populatie zal uitspuwen tot het einde der tijden, heet bijna een fundamenteel vaststaand feit. Onlangs nog kwam GAUSS z’n hoofdje ginder bovensteken, met een nieuwe single. Even ietwat duister maar door die klikkende percussie snel boeiend dansbaar: met ‘The river’ wil het duo zich ergens te nestelen in het gat dat de synths van Soldier’s Heart en SX nog openlieten, en slagen ze daar ook netjes in.

En kijk, er dient zich al meteen een tweede bewijs aan voor bovenstaande stelling: Berg is nog zo’n intelligente electronicagroep die de Arteveldestad als thuishaven rekent. In maart bracht het viertal een eerste ep uit, waar onder meer Jasper Maekelberg vingers in de productiepap te brokken hadden. Een selectie voor de Nieuwe Lichting is ook afgevinkt, en deze zomer staat Berg op Absolutely Free Festival. Het laatste hebben dus duidelijk nog niet gezien en gehoord van de band – laat de dromerige 80’s-pop van ‘Justin’ een fijn begin zijn.

Ook in Antwerpen kennen uiteraard iets van interessante muziekjes. King Dick, het alias van Wim De Busser, weet een flinke scheut absurditeit aan zijn lofi pop toe te voegen – dat is dan nog zacht uitgedrukt. De vreemde synthvibes op dit nieuwe ‘The sex’ schipperen ergens tussen vrolijk en ongemakkelijk, een spectrum dat je liever niét volledig doorloopt. Niettemin een erg cool liedje, en dan moet je de clip daar nog bijnemen: geregisseerd door nationale horrorgrootheid Jonas Govaerts refereert die naar een wel héél trippy Twin Peaks.

Oplijsten bij welke muzikale projecten Pascal Deweze (foto) in meer of mindere mate betrokken was, vereist wellicht een beschrijfbare oppervlakte van zo’n 5 op 5. Meter, that is. De man verdiende zijn sporen op zowat ieder aspect in muziekland: als frontman, medemuzikant, producer of mixer groeide Deweze uit tot iemand incontournable. Sinds een tijdje heeft hij ook een nieuwe soloplaat uit, en daarop staat dit experimentele, etnisch-geïnspireerde en meeslepende ‘I only have a yes for you’. Grooves onder een kitschy poplaagje, geniet er alsjeblief van.

Falling Man is nog zo’n vaste waarde binnen onze nationale scene. Acteur Sam Louwyck zong tot voor kort bij de band – na zijn tijdsgebrek en onvermijdelijke vertrek onderging de band een vocale switch naar Sander Van de Broecke. Het viertal heeft een nieuw album in de steigers staan, geproducet door Wouter Vlaeminck (die eerder al Tóman, Kapitan Korskov en Raketkanon inblikte). Komt uit dit najaar, maar om de zomer door te komen is er nu al dit rammelende, poprockende ‘Beach blues’.