Teen Creeps houdt altrock springlevend: “We spelen wat we graag horen”

door Milena Maenhaut

Teen Creeps verenigt Bert Vliegen (Horses, Sophia), Ramses Van den Eede (Hypochristmutreefuzz) en Joram De Bock (voormalige hardcore-formatie Deadender). Het Gentse triumviraat deed eerder dit jaar al wat podiumhout daveren met vrijgegeven singles ‘Sidenote’, ‘Mercury’ en ‘Hindsight’. We praatten met gitarist Joram naar aanleiding van het langspeeldebuut ‘Birthmarks’, dat komende vrijdag het licht ziet.

Teen Creeps

Teen Creeps eerder dit jaar op We Are Open. Foto door André Joosse

Teen Creeps bracht vijf jaar geleden een eerste ep uit. Het begon allemaal met Joram, een man met nummers maar  zonder band. “Bert was toen vooral bezig met Horses, wat iets helemaal anders is. Toen ik hem tegenkwam op een show van Cloud Nothings bleek dat hij de indierock- en punkhybrides ook goed vond en heb ik hem gevraagd. Ramses kenden we allebei. We zijn beginnen repeteren en er was al snel een nummer af.” In maart 2015 volgde een split 7″ met Mind Rays op Oddie Records.

Naast Cloud Nothings, speelt ook No Age een rol is de geschiedenis van Teen Creeps. “Onze bandnaam komt van een nummer van No Age, een band die we allemaal heel goed vinden en waar we donderdag 5 april ook het voorprogramma van verzorgen. We zijn No Age vorig weekend nog gaan bekijken en ze zijn wel degelijk op de hoogte van ons bestaan. Volgens de drummer verwijst het nummer naar een band uit zijn middelbare school die Teen Creeps heette.”

‘Birthmarks’ werd op enkele dagen tijd opgenomen in Lightship 95, de studio van producer Rory Atwell (The Vaccines, Yuck, Palma Violets). Lightship 95 bevindt zich in een schip op de Thames te Oost-Londen, waar ook albums van onder meer Cocaine Piss, Skepta, Gengahr en Shame tot stand kwamen. “We hebben alles live opgenomen, net zoals bij onze vorige releases. Toen vonden de opnames echter plaats in ons repetitiekot. We zijn blij met hoe het vroeger ging, zeker gezien de omstandigheden, maar nu wouden we het beter aanpakken en naar de studio trekken. We hebben Rory leren kennen wanneer we openden voor Die! Die! Die!, een Nieuw-Zeelandse band waar Atwell bassist bij is.” Het leek Teen Creeps cool om de plaat op een boot op te nemen en toen de band zag wat Rory geproducet had, gingen ze met hem in zee. Zo is ‘Birthmarks’ op vijf dagen geboren. “Er zijn zelfs enkele nummers niet op de plaat geraakt, we hebben goed doorgewerkt. Het was een aangename ervaring, Rory voelde goed aan wat we wouden doen.” Atwell heeft de reputatie eerder trouw te blijven aan het livegevoel en aan de live-energie, in plaats van alles te ‘overproducen’. “Dat was bij ons zeker de bedoeling en we hadden ook het gevoel dat dat bij hem kon. Achteraf kwamen er nog een paar gitaren of een zanglijn bij maar dat livegevoel, dat moet erin.” Het masteren van de plaat werd onder handen genomen door Jack Shirley (Oathbreaker, Deafhaven, Newmoon, Baby Galaxy, Sleep Kit).

Vorige week kwam single ‘Hindsight’ uit. Het nummer gaat over de positieve en negatieve aspecten van vriendschap en de frustraties die ermee gepaard gaan. “Het nummer is representatief voor de rest van ‘Birthmarks’. Muzikaal zit er veel contrast in de nieuwe plaat: het gaat van stil naar luid, van heel propere en hoge zanglijnen naar geschreeuw. Dat contrast weerspiegelt zich in de inhoud van de tekst. Bert moet zich altijd even opladen voor hij het nummer live kan zingen, net omdat er zoveel verschillende emoties vrijkomen. Bert schrijft de teksten maar heeft op voorhand geen concept achter de plaat uitgedacht. Achteraf bleek er wel een soort thema in te zitten.” Zo gaat ‘Sidenote’ over het zich al dan niet kunnen overgeven aan de andere persoon in een relatie. “Voor Bert is de plaat uiteindelijk heel persoonlijk geworden. ‘Birthmarks’ gaat niet letterlijk over moedervlekken maar over dingen die gebeuren in je leven en die je voor altijd met je meedraagt.”

In de videoclip van ‘Sidenote’ is Jules Jordens van El Yunque te gast. “We kregen via PIAS de vraag om ‘Sidenote’ van een clip te voorzien. Aangezien we weinig tijd hadden, wilden we iets eenvoudigs doen. Ik had toevallig een filmpje van Jules op Facebook zien passeren, waarop hij een playback deed achter zijn computer. We vonden dat zó grappig, dat we hem vroegen of hij op ‘Sidenote’ hetzelfde wou doen. Uiteindelijk deed hij dat zelfs beter dan verwacht. Jules deed niet zomaar wat, maar had een hele choreografie uitgedacht. Hij zat helemaal in het nummer, je had hem moeten horen schreeuwen.” Ook op de clip van ‘Mercury’ wordt er gedanst, daar zien we dan weer oude familiebeelden. “Het filmpje werd genomen op het veertigjarig jubileum van mijn overgrootouders. We hebben aan moederszijde een hele collectie van zo’n beelden, en die worden op familiefeesten steeds vanonder het stof gehaald. De beelden gaan heel ver terug. Ik had al langer het idee om er iets mee te doen, maar onze nummers waren vaak te gejaagd om dat eronder te zetten. ‘Mercury’ is iets gemoedelijker waardoor het wel goed op de beelden past.” Er werd uiteraard eerst netjes goedkeuring gevraagd aan de grootouders en grootnonkels.

Op de albumhoes van ‘Birthmarks’ siert een foto die It It Anita-frontman Damien Aresta nam. “Onze eerste hoes was typografisch, de tweede een illustratie. Voor de nieuwe plaat wouden we iets helemaal anders; een foto. We vonden het werk van Damien heel cool, zijn foto’s zijn spontaan en worden vaak frontaal met flits getrokken. De foto van het meisje met een weerwolvenmasker sprong eruit. Die foto heeft iets dubbels, het is geen lief meisje of een monster, maar allebei tegelijk. Die ambiguïteit zit ook in de muziek, het is niet hard, niet zacht. Teen Creeps kan stevig klinken maar zit ook vol gevoel en melodie.” Het trio transformeert van meisje naar weerwolf en terug.

Er lijken steeds meer bands naar het luidere gitaarwerk en de jaren negentig terug te grijpen, maar Joram gelooft niet dat we kunnen spreken van een soort revival. “Ik weet niet of er nu een specifieke revival aan de gang is, maar je hoort het inderdaad meer dan enkele jaren geleden. Toch denk ik niet dat genres zoals vroeger in heroplevingen opnieuw op de voorgrond treden. Ik heb eerder het gevoel dat er veel meer tegelijkertijd terugkomt. Je vindt vandaag nog steeds bluesrock-bands en new wave.” Net zoals je moedervlekken met je meedraagt, ontsnap je als band niet aan een muzikale traditie. Teen Creeps wordt vaak vergeleken met onder meer nineties bands Sonic Youth, Fugazi en Dinosaur Jr. “Die vergelijkingen zijn niet uit de lucht gegrepen. We vinden die bands heel sterk en zijn er dan ook door beïnvloed. Ook al refereren we naar een tijdperk, blijven we niet altijd nostalgisch terugkeren. We willen absoluut geen retroband zijn, maar de traditie verderzetten in het heden, zoals ook Cloud Nothings doet. We spelen wat we graag horen en dat voelt allemaal heel natuurlijk.”

De band is gesofisticeerder geworden sinds die avond op het optreden van Cloud Nothings. “We zijn van ons repetitiekot naar de studio verhuisd voor de opnames van de nieuwe plaat. Daarnaast werken we nu ook meer samen dan vroeger. In het begin schreef ik een nummer op mijn gitaar vanuit een akkoord, riff of melodie met een bepaalde weerklank. Op de repetitie werd dat muzikaal ingevuld door de rest van de band. De tekst schreef Bert op het einde. De tekst komt nog altijd na het instrumentale maar het liedjes schrijven is geëvolueerd naar een meer collectief proces. ‘Good intentions’ bijvoorbeeld is een traag nummer dat met input van de anderen een volledig nieuwe wending kreeg. ‘Mercury’, ook een nummer op de nieuwe plaat, begon met een baslijn van Bert. Dat was de eerste keer dat we vanuit een baslijn vertrokken. Een jaar later ontdekte ik die demo op mijn gsm en hebben we ‘Mercury’ afgewerkt. De nummers van ‘Birthmarks’ zijn geschreven tussen het spelen door, spontaan en met mondjesmaat. We hebben ons geen half jaar opgesloten om het album te schrijven, ook al werken we soms wel zo.” Daarnaast probeert Teen Creeps steeds nieuwe dingen uit om niet in herhaling te vallen. “We willen niet plots radicaal de boeg omslaan maar we experimenteren wel binnen het kader. Sommige mensen blijven natuurlijk verwijzen naar Dinosaur Jr. We proberen ons eigen ding te doen en zijn niet echt bezig met ons te onderscheiden, zolang we maar de beste versie van onszelf in de muziek laten weerklinken. De ideeën zijn nog lang niet op. We zijn bezig met nieuw materiaal en hebben wat demo’s opgenomen. ‘Birthmarks’ is voor ons al even klaar en we hebben nu reeds een halve nieuwe plaat af. ‘Birthmarks’ krijgt snel een vervolg.”

‘Birthmarks’ verschijnt op 6 april via PIAS. Het trio heeft een drukke maand voor de boeg, donderdag kan je Teen Creeps op het podium zien van Het Bos met No Age. Op 18 april spelen de heren in de Muziekodroom, een dag later in het Gentse Yugen. Op 21 april begeeft de band zich zowel naar Mechelen als naar Horst. Teen Creeps’ laatste show van april vindt plaats met Die Nerven in de AB de 26e. Volgende maand zie je Teen Creeps in het Antwerpse Costa op 4 mei of in De Zwerver op 5 mei.