Lukas Batteau – Wasteland: erg aangenaam luistervoer

door Bram Pollers

Enkele jaren geleden was voetbal de uitgelezen manier voor Nederlanders om uit te blinken ten opzichte van hun zuiderburen. Op vlak van popmuziek kon de Hollandse natie namelijk enkel afgunstig zijn op Belgisch talent als Balthazar, Girls in Hawaii, School is Cool en The Sore Losers. Een tijdje terug trachtte Blaudzun haast in zijn eentje de kloof te dichten. En nu is er Lukas Batteau, een liedjessmid die getuige deze ep-review vorig jaar al door ons werd opgemerkt.

En Lukas is vanaf minuut één op dreef. Via het folky ‘Enchanted’ en het meer naar poprock leunende ‘Wasteland’ – lalala’s in overvloed, maar niet storend – komen we bij de nieuwe single ‘Cannonbal’, waar de Nederlander meteen bewijst wat voor een straffe zanger hij is. Acrobatisch schiet zijn stem de hoogte in zoals ook James Vincent McMorrow en Justin Vernon dat schijnbaar moeiteloos kunnen. De vooruitgeschoven single ‘Dance for the Dead’ kiest voor een meer uptempo stijl waar ook McMorrow, weer hij, wel eens naar teruggrijpt. En het moge gezegd, dit nummer heeft zijn plaats in zowat elke playlist van Belgische of Nederlandse radiostations.

Hoogtepunt van de plaat is misschien wel het trio ‘The Still’ – ‘The Storm’ – The Wake’. De eerste en laatste van het triumviraat zijn instrumentale stukken, maar het lijkt één verhalend nummer opgesplitst in drie afzonderlijke liederen. In dit geval is het geheel absoluut meer dan de som der delen.

Lukas Batteau heeft zijn tijd genomen om die eerste echte debuutplaat uit te brengen. En dat loont, want zoals op de vorige ep reeds door ons vermoed werd, bulkt deze jongen van schrijf- en zangtalent. Het album is niet perfect – waarom ‘Dance for the Dead’ een tweede maal verschijnt is een raadsel –, de muziek niet erg vernieuwend,  maar het resultaat is wel erg aangenaam luistervoer. Batteau is een blijvertje, dat lijkt haast een zekerheid.

Lukas Batteau speelt 25.10 zijn releaseshow in Ekko, Utrecht (tickets & info).

Website Lukas Batteau

Album verdeeld door RnR Records