Header image

De 20 beste gitaaralbums van 2019

door Lowie Bradt

De tijd waarin de gitaar de hitlijsten zonder enige tegenstand domineerde lijkt ondertussen voorgoed achter ons te liggen. Ons hoor je echter niet klagen: diversiteit is het codewoord van muziek aan de vooravond van 2020 en wie verder dan de hippe radiozenders tijdens de piekuren luistert, kan binnen de gitaarmuziek nog heel wat moois onder het oppervlak zien blinken. Wie zijn snaren beroert moet tegenwoordig immers stevig zijn best doen om de aandacht van een meer en meer richting andere genres neigend publiek nog te trekken, dus blijven de plaatsjes duur.

Onze lijst start dicht bij huis met Sons. De band die het levenslicht zag op de grens van Oost-Vlaanderen en Antwerpen won vorig jaar pas de Nieuwe Lichting en bracht met ‘Family dinner’ een knap en stevig debuut uit. Of die inderdaad geschikt is voor de familiediners laten we aan jullie over; met de feestdagen zijn er genoeg opportuniteiten in het verschiet. Nog wat harder was de metal van Brutus. Met ‘Nest’ maakte het drietal zich meester over z’n eigen mix van melodie en beuken, wat ze tot buiten onze landsgrenzen konden smaken: Stereogum plaatste het album in z’n top 50 van 2019. Dé Belgische gitaarrevelatie dit jaar echter was Peuk, dat vanuit het niks op een vijftiende plaats binnenkomt. Goeie songs, riffs en stem en veel passie, meer vragen wij niet.

Al dat goede kan evenwel niet de pijn van dat ene nieuws uit eigen contreien verdoezelen: Raketkanon stopt ermee na een uitvoerige afscheidstournee de komende maanden. Als doekje voor het bloeden kregen we nog ‘RKTKN#3’ voorgeschoteld dat voor een laatste keer ons omver wist te blazen. Wie evengoed zijn gitaren aan de haak hangt – hetzij niet noodzakelijk voorgoed – is Priests. De post-punk van de Amerikanen kreeg dit jaar een stevige make-over. ‘The seduction of Kansas’ was minder in your face, bij momenten zelfs poppy. Een geslaagd experiment was dat overigens, de band strandt maar net buiten onze top tien.

In de stijl die onder meer Shame en Idles de laatste jaren nieuw leven inbliezen, was het dit jaar Fontaines D.C. dat de plak zwaaide. Rechttoe rechtaan, catchy en heerlijk arrogant: op ‘Dogrel’ plaatste de Ierse groep de punk in post-punk en het behaalt daarmee een plaatsje op ons gitarenpodium. Even post-punk maar minder punk was de nieuwe van Girl Band. Na vier jaar wachten brachten ze ‘The talkies’ uit dat ons tot op de dag vandaag angst inboezemt met z’n overweldigende songs.

Tot slot waren er nog enkele gevestigde waarden die ons verblijdden: King Gizzard & The Lizard Wizard bracht dit jaar niet vijf maar twee platen uit. Naar de normen van de band geen kwantiteit, wél kwaliteit. Swans toonde z’n tweede reïncarnatie aan de wereld met ‘Leaving meaning’, dat het midden hield tussen Gira’s ‘Angels of light’ en de vorige drie albums van de band. Wilco bracht een weinig verrassende maar daarom niet minder goede plaat uit en Strand Of Oaks verwarmde ons hart met ‘Eraserland’. Phoebe Bridgers en Conor Oberst van Bright Eyes legden ten slotte hun krachten samen tot Better Oblivion Community Center, wat resulteerde in een plaat die meer was dan de som der delen. De gelijknamige plaat van het duo was verbazend veelzijdig en raakte bij ons verschillende gevoelige snaren.

Variëteit troef dus: van (experimenten met) postpunk over metal tot eerder zachtaardige strofe-refrein-stroferock. Ons bovenste schavot is evenwel gereserveerd voor degene die het minst van zij allemaal in een hokje te plaatsen vallen. Black midi was een fenomeen voor ze goed en wel een nummer hadden uitgebracht en met debuut ‘Schlagenheim’ wisten ze wie nog niet overtuigd was ook met verstomming te slaan. De Britten zijn amper twintig jaar oud trouwens dus wat de toekomst betreft is veelbelovend in dit geval een understatement. De gitaren lijken ons nog lang niet uitgezongen.

20. Sons – Family dinner

19. Raketkanon – RKTKN#3

18. Ceremony – In the spirit world now

17. Vivian Girls – Memory

16. Wilco – Ode to joy

15. Peuk – Peuk

14. King Gizzard & The Lizard Wizard – Infest the rats’ nest

13. Jambinai – Onda

12. Crumb – Jinx

11. Priests – The seduction of Kansas

10. Brutus – Nest

9. The Murder Capital – When I have fears

8. Strand Of Oaks – Eraserland

7. Swans – Leaving meaning

6. Girl Band – The talkies

5. Altin Gün – Gece

4. Cherry Glazerr – Stuffed & ready

3. Better Oblivion Community Center – Better Oblivion Community Center

2. Fontaines D.C. – Dogrel

1. Black Midi – Schlagenheim