Header image

De 20 beste indie-albums van 2019

door Quinten Jacobs

Over de dalende relevantie van de term ‘indie’ is al heel veel geschreven. Dat er geen echt onafhankelijke labels meer bestaan (of toch heel weinig) bijvoorbeeld, of dat de term vooral gebruikt wordt als containerbegrip voor alles dat een beetje alternatief is. Voor ons slaagt ‘indie’ echter niet echt op een bepaald genre, maar eerder op een manier om naar muziek te kijken.

De ‘indie’ in Indiestyle is een begrip dat verwijst naar de mentaliteit van een artiest om muziek te maken voor zichzelf en niet om een groot publiek te pleasen. Daaronder vallen dan uiteraard DIY-minded artiesten en muzikale vernieuwers, maar ook vooral muzikanten die waarden als authenticiteit en puurheid hoog in het vaandel dragen. Door die invulling van ‘indie’ overlapt de term vaak met (andere) genres en daarom zal je in onderstaande lijst van beste indie-albums van het afgelopen jaar geen spoor vinden van bijvoorbeeld Lana Del Rey, Angel Olsen of Weyes Blood.

Wie dan wel de lijst topt? Big Thief natuurlijk. De band rond Adrianne Lenker bracht dit jaar twee uitmuntende album uit en parkeert zich dan ook terecht op plaats één en vier met respectievelijk ‘UFOF’ en ‘Two hands’. Een krachttoer van jewelste, want enkel Bon Ivers ‘i,i’ en het grootse ‘Remind me tomorrow’ van Sharon Van Etten hielden de band van een dubbele topnotering.

Traditiegetrouw waren er ook een aantal vaste waarden die meer dan degelijke albums uitbrachten. The National verdeelde z’n fans met ‘I am easy to find’ maar kaapt toch een achtste plaats weg. Voor wie het liefst wat zonniger heeft, staat ‘Father of the bride’ van Vampire Weekend twee plekjes hoger. Ook Metronomy (‘Metronomy forever’) en Xiu Xiu (‘Girl with basket of fruit’) verblijdden ons met nieuwe, interessante albums en indiedarling (Sandy) Alex G gooide hoge ogen met ‘House of sugar’.

De Belgen dan. We apprecieerden het spitsvondige debuut van ‘FULCO’ en de comeback van Geppetto & The Whales, maar het was vooral Balthazar dat met ‘Fever’ ons hart wist te veroveren. Die vierde MIA op rij voor ‘beste album’ zou wel eens een dubbeltje op zijn kant durven worden met Zwangere Guys ‘Wie is Guy?’ en ‘Casco’ van Brihang.

Tot slot nog een speciale vermelding voor het fijne ‘This is how you smile’ van Helado Negro. Wie het koud heeft dezer dagen en wat heupwiegende knuffelindie kan gebruiken, kan rekenen op nummer 13 van onderstaande lijst.

20. These New Puritans – Inside the rose

19. Carla dal Forno – Look up sharp

18. Boy Harsher – Careful

17. Shura – Forevher

16. Xiu Xiu – Girl with basket of fruit

15. Metronomy – Metronomy forever

14. Drab Majesty – Modern mirror

13. Helado Negro – This is how you smile

12. Men I Trust – Oncle jazz

11. Fulco – Fulco

10. Geppetto & The Whales – Passages

9. (Sandy) Alex G – House of sugar

8. The National – I am easy to find

7. Cate Le Bon – Reward

6. Vampire Weekend – Father of the bride

5. Balthazar – Fever

4. Big Thief – Two hands

3. Sharon Van Etten – Remind me tomorrow

2. Bon Iver – i,i

1. Big Thief – U.F.O.F.